Frågor och svar om klasströjor

Lär dig mer om klasströjor via vanliga frågor och svar kring denna produkt.

Vad är egentligen klasströjor?

Om tröjor beställs till en hel skolklass, och med ett unikt tryck, brukar detta kallas för klasströjor. De kan alltså beställas från vilket textiltryckeri som helst men det finns även företag som enbart specialiserat sig på denna produkt.

Vilka modeller går att köpa?

Generellt är dessa tröjor någon av följande två modeller:

    • Hoodie
    • Collegetröja

Vad kostar de?

Det finns ett par faktorer som avgör priset. För det första val av modell då hoodie generellt är något dyrare än collegetröja. För det andra om tryck enbart önskas på magen eller även om det även ska vara tryck på ryggen. Dessutom erbjuder många företag ett brösttryck med elevens namn. I detta fall uppstår en ytterligare kostnad för detta.

Ännu en faktor som påverkar priset är antalet klasströjor. Beställs det ett mycket stort antal kan eventuellt återförsäljaren ge ett bättre pris per styck.

Kan föreningar också beställa?

Ja, det är inte enbart skolklasser som får beställa klasströjor. Det kan exempelvis vara en förening som vill att alla medlemmar ska få en egen tröja. Processen att beställa är lika och det enda som skiljer är att föreningen väljer annan text eller annat motiv.

Finns det returrätt?

Nej, det är inte returrätt på specialdesignade produkter. Detta oavsett om det är tröjor, smide eller bilder. Det är därför extra viktigt att kontrollera text, val av tröja, storlek osv innan beställningen skickas iväg.

Vad är skillnad mot klassisk tröja med tryck?

Det är egentligen ingen skillnad mellan klasströjor och ”tröjor med tryck”. De återförsäljare som har dessa produkter marknadsför dessa däremot just till skolklasser och har ett upplägg som passar för denna kundgrupp. Skolklassen skulle i teorin lika gärna gå till ett lokalt tryckeri och få samma hjälp men priset kan då bli betydligt högre eftersom de inte är inriktade enbart mot denna produkt.

Går det att få hjälp med designen?

Vissa tryckerier erbjuder gratis designhjälp medan andra vill ha en viss ersättning för detta. Det bör alltså kontrolleras i förväg så att inte klassen får en betydligt högre kostnad än väntat. Ofta har de en tight budget som inte ger möjlighet till att köpa in några extratjänster.

Erbjud mer tillgänglig kundtjänst online

När konsumenter allt mer förväntar sig kunna nå olika företags kundtjänst online blir det allt viktigare för företagen att möta upp detta. Förr nåddes kundtjänst nästan enbart via telefon eller mail men idag finns ett flertal lösningar online. Genom att outsourca vissa delar kan företagen även erbjuda support vid fler tillfällen och på fler olika språk.

Ny teknik öppnar upp för nya vägar

Enda sättet att kommunicera med ett företag online var länge mail. Men sociala medier och tekniska lösningar har öppnat upp betydligt fler kommunikationsvägar. Exempel är:

  • Chat via messenger
    Det är möjligt att integrera Facebooks messengertjänst direkt på ett företags hemsida. De som är inloggade på Facebook kan därmed direkt chatta med kundtjänst online. En fördel med detta är att historiken sparas och att många känner sig bekväma med messenger sedan tidigare.
  • Chat via chatprogram
    Det finns även flera olika chatprogram som butiker kan integrera på sin hemsida. Dessa kan till exempel visa förväntad väntetid till en operatör kan ta emot frågor.
  • Discord
    Även om det inte är så vanligt i Sverige ännu så finns det flera utländska företag som har Discord som primär kanal för kundtjänst. Utifrån hur Discord är uppbyggd med olika kanaler och diskussionstrådar blir det ett enkelt verktyg att presentera nyheter, instruktioner och FAQ tillsammans med privata meddelanden.
  • Forum
    Flera företag bygger även upp ”forum” online där frågor och svar presenteras. Här läggs även frågor in som kommer in via andra vägar vilket innebär att utbudet av frågor och svar ökar med tiden.

Outsourca kundtjänst online

Med flera olika kanaler för kommunikation – samt önskemål om att få snabb service även på kvällar och helger – kan det vara svårt för företag att ”täcka upp” med egen personal. Det blir helt enkelt inte kostnadseffektivt att erbjuda kundtjänst sent på kvällar och helger. Det är en av orsakerna till att många företag väljer att outsourca sin kundtjänst, helt eller delvis.
Att outsourca innebär att ett callcenter tar över vissa administrativa arbeten vilket kan vara att svara på inkommande samtal, chatta, uppdatera och övervaka social media osv. Beroende på hur mycket jobb det handlar om kan personalen antingen vara dedikerad till ett enda företag eller ha hand om kundtjänst åt flera företag samtidigt, något som blir kostnadseffektivt.

Hitta bästa priserna för olika drycker

Att handla på nätet är lättsamt – det mesta finns att hitta hos flera olika återförsäljare. Nackdelen med ett stort utbud och många återförsäljare är att priserna kan skilja sig på alltifrån livsmedel till elektronikprylar – dessutom ganska mycket. Som hjälp för att hitta bäst pris på olika produkter går det att använda sig av olika sidor som jämför priser och en av dessa är https://flakportalen.se/. Här jämförs priser på olika typer av drycker hos olika återförsäljare – för att kunden ska kunna handla till ett så lågt pris som möjligt.

Om flakportalen

Flakportalen.se är en jämförelsesida och alltså inte en E-butik, även om det vid en första anblick skulle kunna uppfattas så. Det flakportalen ägnar sig åt är att jämföra priser på drycker, som säljs på flak och i storpack, hos olika återförsäljare. På så vis kan besökaren snabbt hitta det lägsta priset på en önskad dryck, utan att själv behöva klicka runt bland återförsäljarnas hemsidor.

Flakportalen jämför en rad olika typer av drycker, så som:

  • Energidrycker
  • Kolsyrat vatten
  • Läsk
  • Juice/Fruktdryck

Så fungerar det

Flakportalen.se har samlat drycker från över 20 olika återförsäljare som säljer drycker på flak eller som storpack. Sidan är enkel att använda och genom att olika typer av drycker, så som energidrycker och fruktdrycker, är sorterade efter kategorier och därmed är det också lätt att navigera sig fram till det som eftersöks.

Klickar besökaren till exempel på kategorin ”funktionsdryck” så dyker olika varumärken upp. Väljer besökaren att klicka vidare till ett varumärke kommer eventuella smaker av drycken upp, samt pris och återförsäljare.

Det går även att använda sökfunktionen på sidan och genom att skriva in ett visst varumärke eller dryck så visas tillgängliga alternativ på det sättet i stället.

Om den önskade drycken hittas på sidan går det som sagt inte att köpa den direkt via flakportalen.se, eftersom detta bara är en sida som ägnar sig åt jämförelser. För att köpa ett flak eller storpack av favoritdrycken går besökaren vidare till den aktuella återförsäljaren genom att klicka på knappen ”till butik” som finns under samtliga produkter.

Besökaren omredigeras till butiken och där genomförs köpet precis som vanligt vid köp i E-butik – lägg produkten i varukorgen och gå vidare till kassan för att fylla i uppgifter och genomföra betalningen.

Jämför kattförsäkring med följande punkter

Jämför kattförsäkring via flera olika punkter för att lättare kunna avgöra vilken som passar dig, och din katt, allra bäst. Här presenteras några av de vanligaste punkterna att jämföra.

    • Maxersättning
      Detta är den totala summa som försäkringen kan betala ut per år. De med högst ersättningsbelopp i Sverige kan ersätta upp till ca 150 000 kr.
    • Självrisk
      Självrisken är oftast uppdelad i två delar, en fast och en rörlig. Räkna på vad det skulle kosta i självrisk om exempelvis en kostnad på 10 000 kr uppstår hos veterinären.
    • Självriskperiod
      Detta är den period som maximalt en fast självrisk betalas. Ju längre period desto bättre. De bästa alternativen har 365 dagar.
    • Rabatter?
      Har du flera katter, eller andra djur, som ska försäkras? Ofta ges rabatt om dessa samlas hos samma bolag.
    • Minskat belopp från veterinärvård
      En kattförsäkring kan ha samma maximala veterinärsvårdsbelopp under hela kattens liv – men det finns även försäkringar som minskar beloppet varje år från att katten uppnår en specifik ålder.
    • Vilka tillägg ingår?
      Kontrollera även vilka olika tillägg som kan tecknas. Alla försäkringsbolag erbjuder livförsäkring men alla erbjuder inte reseförsäkring, förbättrat skydd via rehabilitering eller högre belopp för mediciner. Läs på om tilläggen och fundera över vilka som kan skapa det ekonomiska skydd som du anser behövs.

Jämför kattförsäkring utifrån kostnader

Önskar du enbart en billig kattförsäkring med ett grundläggande ekonomiskt skydd? Jämför kattförsäkring utifrån dessa punkter då det är vad som påverkar kostnaden:

      • Premien
        Via de flesta försäkringsbolags hemsidor går det att ange information om katten och därmed snabbt få fram ett pris. Jämför kattförsäkring genom att besöka flera hemsidor och beräkna ditt pris. Det tar inte mer än 15 minuter att jämföra och som belöning kan ganska stora summor att spara.
      • Självrisk
        Kom ihåg att premien inte är det enda som behöver betalas. När väl försäkringen behöver utnyttjas betalas en självrisk. Väljs en hög självrisk kommer visserligen premien bli lägre men då blir istället dyrare vid veterinärbesök. Är kostnaden 20 000 kr hos veterinären blir det följande total kostnad för självrisken: 10 % rörlig och 1500 kr i fast avgift = 3500 kr, 20 % rörlig och 2500 kr i fast avgift = 6500 kr.
      • Självriskperiod
        Självriskperiod är under den tid som bara en enda fast självrisk betalas. Även detta påverkar därmed hur mycket som behöver betalas vid olyckshändelse eller sjukdom.

Jämför kattförsäkring utifrån de behov av ekonomiskt skydd som finns – samt de olika kostnader som kan uppstå.

En trygg flyttfirma i Varberg

Kom hem till den nya bostaden enkelt och bekvämt med hjälp av en flyttfirma i Varberg. Oavsett om flytten går till, från eller inom vackra Varberg, så kan en lokal flyttfirma hjälpa till med allt från paketering av gods till leverans och uppackning av möbler och prylar. Genom att nyttja Rut-avdraget blir det dessutom mycket prisvärt för kunden, som istället för att lägga en massa tid på flytt kan ägna sig åt annat. Som privatperson är en flytt en stor händelse, och det finns ofta mycket att ordna kring. Därför är det väldigt skönt att kunna lämna över det praktiska till en pålitlig flyttfirma som reder ut att flytta ens saker till den nya adressen.

Tre tips inför flytten

  • Passa på att gallra ut bland de saker som inte längre behövs. Många upptäcker prylar de inte ens kom ihåg att de hade när de städar ur förråd och klädkammare. Sälj, skänk eller skicka på återvinning, så blir det några lådor mindre i nästa bostad.
  • Kontrollmät möbler och föremål innan de packas ner, så att de faktiskt får plats i det nya boendet. Det är snopet när mattan går halvvägs upp på väggen i det nya rummet, eller soffan inte går in genom dörren eftersom benen inte går att ta av.
  • Bjud in vänner eller familj och fråga om de vill ha något av det som inte ska följa med till nästa bostad. Det är ett fint och enkelt sätt att återbruka både möbler, prylar och kläder.

Flytta till nya företagslokaler i Varberg

Det är inte bara privatpersoner som kan få flytthjälp av flyttfirmor, och det är vanligt att företag tar hjälp med flytten när de har vuxit ur sina lokaler, eller av andra skäl ska byta adress. Beroende på företagets storlek och inriktning kan flytten se väldigt olika ut, så i dessa ärenden blir det ofta än viktigare med flexibilitet och förståelse från flyttfirman. Här spelar även flyttfirmans resurser i form av redskap in, så att de har tillräckligt med utrustning för att klara av att flytta stora volymer. För att vara en bra flyttpartner till både privatpersoner och företag gäller det alltså att ha en bred kompetens och ett stort ansvarstagande.

Briljera på din nästa ölprovning med enkla knep

Idag handlar öl om så mycket mer än att enbart halsa öl från de stora bryggerierna. Ölet har utvecklats under årens lopp och ses idag mer som ett hantverk än tidigare. Detta har också lett till att allt fler mikrobryggerier har ploppat upp med spännande öl. Därför har det även blivit populärt att gå på ölprovning för att testa nya ölsorter. Innan du gör detta kan det vara värt att känna till några grundläggande saker – här går vi igenom dessa!

5 steg till en lyckad ölprovning

Du behöver såklart inte sätta dig ner och snurra, sniffa och sörpla ölet som om det vore ett glas med fint vin. Men vissa öler är helt enkelt värda lite mer tid och ansträngning. Så fortsätt att läsa så ska vi gå igenom grunderna i ölprovning för dig!

  1. Den perfekta upphällningen
    Se till att hälla upp ölet i ett rent glas. Ett tulpanglas lämpar sig kanske allra bäst, men vilket glas som helst funkar egentligen. Om ölet skummar mycket bör du vinkla glaset lite för att undvika en alltför stor skumkrona. I annat fall bör du hälla ölen rakt ner i mitten av glaset om du vill att skumkronan ska kunna växa.
  2. Lukta på ölet
    Låt ölet virvla runt i glaset och kör sedan ner din näsa i ditt glass. Lukta på det med ett öppet sinne. Detta är det första steget i en ordentlig ölprovning. Andas vid behov in flera gånger och värm upp ölglaset i dina händer för att tvinga fler aromer att frigöras.
  3. Ta en titt på ölet
    Efter att ha luktat håller du upp ditt glas och lutar det lite grann. Spana in ölet och titta på dess färg – är den klar eller grumlig? Olika sorters öl har vitt skilda utseenden och du behöver därför lukta och titta på dem innan du smakar.
  4. Lukta igen
    Nästa steg är faktiskt inte att smaka utan att lukta på ölet igen. Nu kommer det dofta än mer efter att ha värmts upp. Hur skiljer det sig åt från första gången du doftade på det?
  5. Smaka
    Till sist är det slutligen dags att smaka på ölet. Låt det täcka din mun och träffa så väl dina läppar som din gom och din tunga. När du sväljer bör du hålla munnen stängd och andas ut genom näsan. Notera vilka smaker du känner direkt och senare samt hur eftersmaken är.

Ta kontroll över ekonomin med bästa kreditkortet

Med ett kreditkort i plånboken får man mer flexibilitet, och behöver t.ex. inte vänta in löningen för att göra ett större köp. Dock kräver det självdisciplin, eftersom det varje månad kommer en räkning från kreditinstitutet som ska betalas. Men för den som har en balanserad budget och en trygg inkomst är ett kreditkort en fantastiskt lösning när det gäller att göra större inköp. Någonting som är vanligare för bäst kreditkort är att det ofta ingår extra försäkringar när man köper resor och liknande med kortet, och bara detta kan innebära en hel del sparade pengar i längden. Men detta gäller inte för alla kortutgivare, så det är viktigt att kolla villkoren för det aktuella kortet.

Fyra saker att känna till om kreditkort

  • Kreditkort erbjuder olika villkor beroende på kundens ekonomiska situation. En person som har skulder sedan innan bedöms ofta ha låg kreditvärdighet och får då inte lika bra avtal som en person utan tidigare skulder eller svårigheter att betala.
  • Räntan och de tillåtna beloppen på krediten varierar kraftigt mellan olika kortutgivare, så det är väl värt att undersöka flera olika kortutgivare innan man bestämmer sig för att beställa ett nytt kort.
  • En del kreditinstitut och banker tar även ut en avgift för själva kortet, och då kan krediträntan i gengäld bli lägre. Använder man kortet flitigt kan det löna sig i längden, men ifall kortet mest är tänkt som en backup-lösning så är det bättre att välja ett kort utan fasta avgifter.
  • Så länge som räkningen för kreditkortet betalas i tid tillkommer i regel inga extra kostnader, tvärtom vad många kanske tror. Det är alltså inte särskilt riskfyllt att använda sitt kreditkort, så länge man har koll på hur mycket pengar man har att röra sig med. Denna frihet gör att kreditkortet är bästa lösningen för många användare.

Så funkar det att beställa ett kreditkort

När en person ansöker om att få ett kreditkort tas en kreditupplysning, för att kortutgivaren ska veta hur stor risk de tar genom att erbjuda denna person att låna pengar av dem. Resultatet av den upplysningen avgör hur bra ränta man erbjuds, och hur stor kreditpott man får rätt till. Efter denna prövning kommunicerar kreditinstitutet vilka villkor de kan erbjuda, och kunden får bestämma om hen är nöjd med erbjudandet, eller vill vända sig till en annan kortutgivare.

Få jobb som sjuksköterska via bemanning

Är du intresserad av att söka ett nytt jobb som sjuksköterska? Vill du arbeta via bemanning och samarbeta med en aktör som har en gedigen erfarenhet av bemanning av sjuksköterskor? I sådana fall bör du välja att arbeta för ett bemanningsföretag som har en stor förståelse för din yrkeskategori.

För sjuksyrror är som bekant en viktig yrkeskår som vid brist riskerar att få vården att stanna upp. Därför är din kunskap och erfarenhet samt ditt engagemang helt ovärderligt för den svenska sjukvården. Detta har vissa bemanningsföretag tagit fasta på genom att specialisera sig på bemanning av just sjuksköterskor.

Så är det att ta jobb som sjuksköterska via ett bemanningsföretag

Många sjuksköterskor väljer att ta jobb som sjuksköterska på konsultbasis. Det innebär att de blir bemanningssjuksköterskor. Vad detta egentligen betyder kan dock vara svårt att sätta fingret på om du själv ännu inte har gjort detta val i din karriär.

En bemanningssjuksköterska är helt enkelt en sjuksköterska som jobbar som konsult via bemanning. Om du väljer att göra detta kan du själv välja hur lite eller mycket du vill jobba. Du kan till exempel välja att arbeta heltid men kan lika gärna vilja jobba deltid. Kanske vill du ta jobb som sjuksköterska via bemanning som ett extrajobb via ditt ordinarie arbete? Oavsett hur du vill jobba kan du få hjälp att matchas mot uppdragsgivare inom vården när du jobbar via ett bemanningsbolag.

Fördelarna med att jobba på konsultbasis

Till fördelarna med att ta jobb som sjuksköterska på konsultbasis hör bland annat att:

  • Du får variation i ditt arbetsliv. Detta är en av de främsta anledningarna till att sjuksköterskor väljer att bli konsulter.
  • Bemanningsföretaget skräddarsyr ett uppdrag för dig. Du kan som sagt välja att jobba så mycket eller så lite som du själv önskar. Det finns många uppdrag att välja och vraka bland, och dessa är såväl på heltid som deltid.
  • Möjlighet att jobba utomlands. Om du så önskar kan du lämna Sveriges gränser för att istället jobba som sjuksköterska i Norge.

Prata gärna med ditt bemanningsföretag om ditt behov och dina önskemål. Tillsammans kan ni sy ihop en lösning som är ultimat för just dig!

Spara pengar med nya, billiga leksaker

Leksaker kan bli en stor utgift för en familj eller närstående, så det finns mycket att vinna på att planera sina inköp och att fundera ut vilka leksaker som är värda att investera i. Men det finns också knep för att hitta de bästa leksakerna till lägre priser än normalt, och mycket handlar om att leta på rätt platser vid rätt tillfällen. Så låt pengarna räcka längre genom att köpa billiga leksaker, och få mer lekglädje för pengarna.

Passa på att köpa leksaker på kampanj

Ett klassiskt tillfälle att hitta billiga leksaker är att hålla koll på kampanjer och reor hos butikerna, och på så sätt kunna köpa samma varor till ett rabatterat pris. Kampanjerna kan se olika ut, en del pågår ända tills produkten har sålt slut och andra bara under en kortare tid. Genom att lägga in bevakningar på specifika leksaker som barnen önskar sig kan man hålla sig uppdaterad ifall de kommer ut på kampanj, och på så sätt behöver man inte oroa sig för att missa en bra deal. Detta är i regel ett bra sätt för familjer att spara både tid och pengar.

Tre tips för att hitta bra, billiga leksaker

  • Ofta är det utförsäljning på säsongens varor innan nästa säsong drar igång. Det kan röra sig om sommarleksaker som vattenpistoler, plask-pool och liknande, liksom prylar för vinteraktivitet såsom pulka eller snowracer. Den som har möjlighet att förvara dessa prylar tills nästa säsong kan verkligen spara in genom att handla i god tid.
  • De leksaker som ger bäst valuta för pengarna är de som blir använda, så även om priset är lockande är det klokt att fråga sig om barnet verkligen kommer tycka om leksaken, eller om det är bättre att vänta in nästa kampanj.
  • Ytterligare ett tips är att prata med barnfamiljer i närheten. Många leksaker hinner inte slitas ut innan barnen växer ifrån dem, och kanske finns det ett “leksaksbibliotek” på orten där man bor. Annars är köp-och-sälj-sajter ett tips för att hitta bra leksaker för en mindre kostnad.

Interim IT chef– för bolagets framtid

Det som driver ett företag framåt är såklart personalen och affärsidén men för att allt ska fungera krävs effektiva och produktiva digitala processer. Ett företag måste alltid ligga i framkant med det digitala för att vara främst på marknaden. En interim IT chef kan hjälpa till med uppdraget att skapa en bra digitalisering hos företaget. Under en period av resursbortfall, kris eller förändring kan det behövas erfarenhet och spetskompetens som ett företag inte har till förfogande. Om man inte tillför dessa kunskaper kan bolagets tillväxt stanna upp.

Fördelar med att hyra en interim IT chef

Det finns många fördelar med att hyra en interim IT chef för ett företag. I synnerhet om man kan anlita Brightmill som har gedigen kompetens i fältet. Ibland finns det inget val för företaget än att hyra in denna tillfälliga konsult.

  • En erfaren och kunnig interimchef kan snabbt förstå vad som behövs göras och sedan ta sig an problemen och hantera dessa på ett optimalt sätt och på sätt tillföra värde direkt.
  • Även om det kan te sig dyrt att hyra in en tillfällig IT chef kommer kostnaderna i slutändan att bli mindre eftersom man får en helt annan utveckling genom dennes kunskaper. Man får på så sätt mycket för pengarna och det går dessutom att bestämma hur länge man vill ha personen där och på sätt minska kostnaderna.
  • Det är oerhört flexibelt att hyra in en interim IT chef eftersom man kan hyra på timbasis, deltid eller heltid.
  • Den tillfällige chefen har ofta stora möjligheter att införa förändringar eftersom denne kommer in som en objektiv part och kan komma med nya perspektiv på organisationen. Eftersom lojalitet och känslomässiga band saknas till företaget kan besluten genomföras mer effektivt.

IT är numera avgörande för företaget

IT är inte en stödfunktion utan är en integrerad del av företaget. IT måste fungera på alla plan för att företaget ska nå framgång. Genom att IT är en integrerad del av försäljning och kommunikation skapar det effektivitet och produktion. En interim IT-chef vet vad som fungerar eftersom denne gjort det flera gånger tidigare och kan implementera det i företags rutiner. Varje situation är unik men den tillfällige chefen kan avgöra vad som kommer passa bäst.