I flera europeiska storstäder har man på senare år gjort olika insatser för att uppmuntra fler att använda sig av cyklar. I brittiska Manchester försöker man få fler att pendla till jobbet på cykel, genom att låta arbetstagare testa en elcykel gratis via sin arbetsplats. Organisationen Transport for Greater Manchester ligger bakom denna kampanj och har lånat ut 21 elcyklar till de som vill försöka ta sig till jobbet på två hjul istället för fler. Tanken är att de som tidigare har avskräckts från att pendla på cykel på grund av branta kullar, eller aldrig tidigare har cyklat till jobbet, ska inse fördelen med elcyklar jämfört med traditionella cyklar.

Myter om elcyklar

En vanlig farhåga som vissa har när det gäller elcyklar är att de skulle gå sönder oftare än vanliga cyklar. Så är dock inte fallet. En elcykel delar generellt sett ungefär 80 procent av sina komponenter med en helt vanlig cykel. Det är viktigt att komma ihåg att en elcykel i slutändan är just en cykel och inte ett motordrivet fordon.

De flesta av de komponenter som skiljer en elcykel åt från en traditionell cykel kräver väldigt lite underhåll. Det finns inte särskilt många lösa delar i de elektriska motorer som sitter på dagens elcyklar. Batterierna kommer ofta från välkända tillverkare som Samsung, Panasonic m.fl. och kan räcka i flera år om de vårdas väl. På en elcykel kan det mycket väl vara så att de elektriska komponenterna håller längre än de vanliga cykelkomponenterna.

Vissa människor tror att det är farligt att låta cyklister med elcyklar färdas i samma filer som vanliga cyklister. Även detta är dock en myt. En elcykel kan nämligen inte komma upp i mer än 25 kilometer i timmen (förutom i nedförsbacke), vilket är en hastighet som man utan större ansträngning kan komma upp i på en helt vanlig cykel. Många racercyklar har maxhastigheter som vida överstiga denna hastighet. Dessutom är viktskillnaden på ungefär 15 kilo mellan en vanlig cykel och en elcykel inte signifikant. En väska fylld med böcker eller några kassar matvaror kan jämna ut den skillnaden.

Kan elcyklar få fler att lämna bilen hemma?