Det finns många sätt att bedriva marknadsföring och generellt finns det vissa taktiker som kommit att utgöra en naturlig del av varje bolags aktivitet. Huruvida dessa aktiviteter eller visioner ger resultat eller inte kan dock vara svårt att mäta. Genomgående är det en fråga om att hitta en väg till den målgrupp som är i fokus. Några av de profilprodukter som delas ut kan här missa sin tänkta kategori. Att hitta rätt profilprodukter, eller profilreklam,utgör stommen i denna strategi. Oavsett om det är generiska produkter som pennor eller godis alternativt branschspecifika saker, behöver man utvärdera effekten för att veta om man skall variera sig eller gå vidare med samma sortiment.
Hållbara tekniker
Det finns en rad företag som jobbar med trycksaker och presentreklam i olika varianter. Det kan snabbt bli en hel del större partier av undermålig kvalitet. Här kan man dock som inköpare påverka effekten av sin marknadsföring sett ur ett hållbart perspektiv. Vissa av de företag som tillhandahåller profilprodukter jobbar också med hållbara metoder för att minimera negativ påverkan samtidigt som man bidrar. Det kan handla om att man köper in produkter från lokala aktörer eller att man är noga med tillverkningssätt och transporter. Oavsett hur man förhåller sig till detta är profilprodukter ett område som generellt haft god effekt.
Igenkänningsfaktor är någonting som vid ett stort antal tillfällen visat sig ge resultat. Det som känns igen kan framstå som det mest attraktiva vilket i förlängningen innebär att vi går vidare till köp. En penna med en logga som känns bekant, kan utmynna i en affär vid senare tillfälle. Har man en väska eller vattenflaska med en slogan har den förr eller senare blivit någonting man känner igen. Detta är en av styrkorna med profilprodukter. Nämligen att de kan ha effekt långt efter det att man träffats. Ett visitkort hamnar lätt i pappersåtervinningen eller i en brevkorg för att inte tas upp igen. En penna, keps, ett paraply eller suddgummi används istället hela tiden. Detta är finessen och vad som gör att allt fler satsar på denna sorts reklam. Produkter som går att ha nytta av varje dag är effektivt.