IT-support för privatpersoner

Nästan alla människor har upplevt frustrationen när datorn eller surfplattan inte fungerar riktigt som den ska och ofta besitter vi inte själva den kompetens som behövs för att åtgärda problemet.

Ett sätt att slippa frustrationen över krånglande teknikprylar i hemmet är att boka ett möte med en IT-supporter. Hembesök av en tekniker omfattas dessutom av RUT-avdraget (observera dock att reparation av utrustning utanför hemmet inte omfattas av RUT).

Vad kan en IT-supporter hjälpa till med?

En IT-supporter har i bästa fall en bred teknisk kompetens och kan hjälpa till med de flesta krånglande apparater såsom mobiltelefoner, surfplattor, nätverk, skrivare och smart-TV.

Kanske är din dator onormalt långsam och ger dig gråa hår. Omstarter som tar flera minuter eller dokument som tar en evighet att öppna brukar vara en indikator på att din dator behöver en uppgradering och en rejäl service-genomgång.

En IT-supporter kan också hjälpa till med att installera en ny e-postadress eller skrivare.

Har du köpt en ny dator kan du behöva hjälp med installation och migrering av alla bilder, filer och dokument från den gamla datorn till den nya. Många företag hämtar även din gamla dator för återvinning.

Virusattacker pågår ständigt och kanske har just din dator blivit drabbad. En IT-tekniker rensar din dator på den skadliga koden och installerar nya antivirusprogram.

En olycka händer så lätt, det är faktiskt vanligare än man tror att datorn åker i golvet och slutar fungera eller att morgonkaffet rinner ut över tangentbordet. Då kan en IT-tekniker hjälpa dig att återskapa dina förlorade datafiler.

En IT-supporter kan också åtgärda nätverksproblem. Det kan röra sig om nätverk som inte täcker hela lägenheten/huset eller datorer/skrivare som inte identifierar nätverket.

Vad ska jag tänka på innan jag anlitar en IT-supporter?

Be vänner och bekanta att rekommendera en IT-supporter som de har positiv erfarenhet av så minimerar du risken av att råka ut för en person som inte har den tekniska kompetens som du efterfrågar.

Fråga alltid om de tar betalt för felsökning av din dator och IT-utrustning, många företag gör nämligen kostnadsfria besök där de ger förslag till åtgärder som din dator behöver för att fungera optimalt.

Efter felsökning och genomgång av din utrustning bör du få ett fast pris för att åtgärda det som krävs för att din utrustning ska fungera bra. Det är bara om det är en stor arbetsinsats som beräknas ta väldigt lång tid som de bör använda timdebitering.

Fråga om de erbjuder ”nöjd kund garanti” på arbetet som de utför och hur länge den varar.

IT-support för privatpersoner