När det gäller bilar finns det många sätt att få en bättre körupplevelse. Förutom att man kan välja fälgar och jobba med det yttre, kan man också titta på möjligheterna till en motoroptimering. Vad detta innebär är att man förbättrar bilens köregenskaper, vridmoment och effekt. Uppskattar man att ha en aktiv körning där gasresponsen är snabbare, kan detta förbättra helhetskänslan radikalt! Naturligtvis skall man ha realistiska förväntningar på vad en motoroptimering innebär, men de flesta känner väsentlig skillnad i fråga om vrid och styrka.
Den som vill komplettera en motoroptimering med att även byta luftfilter och avgassystem, kan naturligtvis nå helt andra effekter. Att sätta in ett sportavgassystem är dock inte någonting som krävs för att man skall känna betydligt bättre tryck. För den som inte har för vana att trycka motorn till gränsen, är dock ett nytt avgassystem inte vad som kommer göra skillnad. Det är först när det blir för snålt utrymme i systemet från original som denna skillnad märks. Ett sportluftfilter kan dock bidra något, om inte annat med bättre ljud från motor och turbo.
Tuningchip erbjuder motoroptimering där alla parametrar tas med i beräkningen. Här provkörs bilen och kontrolleras rigoröst för att man inte skall pressa den allt för hårt. Det är viktigt att bilen är i gott skick för att den skall kunna optimeras så högt som möjligt med bibehållen säkerhet och kvalitet. Därför väljer allt fler att gå till någon som inte bara uppdaterar programvaran.
Vanliga frågor
Det är sällan man är ensam om sina frågor när det kommer till motoroptimering och trim. För de flesta är bilen någonting man är rädd om och vill ta hand om. Därför önskar bilägare en säker och stabil optimering. Här kan man ta del av en hel del olika studier och berättelser. Det finns en klar glädje i att känna hur bilen reagerar efter en optimering och det kan göras utan att äventyra någonting vad gäller drivlina i övrigt.
Att jaga hk är inte ovanligt bland de som gör en motoroptimering. Detta är naturligtvis en viktig fråga, men för många är det istället hur bilen är mappad som gör störst effektskillnad. Ett ökat vridmoment kan enkelt förväxlas med hk för den som inte har bil som intresse i övrigt. Vid stads och landsvägskörning kommer man inte ofta upp i de hastigheter som krävs för att nå högsta varvtal. Har man bilen för att dra tunga släp kan det också vara just vridmoment som behövs. En diesel har naturligt en tidigare effekt än bensinmotorer. Detta kan dock justeras via motoroptimering av det fordon som används för uppdraget.